PUSAT
PENGAJIAN ILMU KEMANUSIAAN
SIDANG
AKADEMIK 2015/2016
TAHUN 2 / SEMESTER 4
TAHUN 2 / SEMESTER 4
HMT
216:
PENULISAN
ILMIAH
PERANAN MAKANAN KAUM INDIA MUSLIM DI “SUBAIDAH BISTRO” USM PULAU PINANG
TERHADAP MASYARAKAT SETEMPAT YANG MENJAMIN WUJUDNYA PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA.
DISEDIAKAN
OLEH:
SYAHRUL
NINIE NADHIRAH BT MOHD BAROYI / 123543
DISEDIAKAN
UNTUK:
1.0 ABSTRAK
Menurut kajian yang
telah dijalankan, saya memfokuskan tentang makanan kaum India Muslim iaitu
lebih dikenali sebagai “Mamak” di Subaidah Bistro Universiti Sains Malaysia
(USM) Pulau Pinang dan sejauh manakah pendapat kaum-kaum lain mengenai makanan
Mamak ini. Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, saya telah dapat mengenal
pasti mengenai jenis makanan Mamak serta pandangan kaum lain terhadap makanan
Mamak ini. Tambahan lagi, melalui kajian yang dijalankan, saya dapat mengenal pasti
peranan makanan kaum India terhadap pembentukan masyarakat majmuk terutama di dalam
USM. Makanan kaum India Muslim juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara
kaum di Malaysia kerana makanan mereka mempunyai persamaan dengan makanan kaum
lain serta digemari oleh setiap lapisan masyarakat. Kajian ini telah memaparkan
persepsi kaum lain terhadap makanan kaum India Muslim terutama di USM Pulau Pinang.
Walaupun terdapat sesetengah
masyarakat tidak mahu ataupun tidak suka makan makanan India, namun majoriti penduduk
Malaysia dipercayai lebih gemar berkunjung ke restoran India Muslim untuk
menikmati sajian mereka. Maka, kajian ini akan menunjukkan peranan makanan kaum
India Muslim terhadap penyatuan dan perpaduan negara dan telah menjadi salah
satu daripada menu sarapan pagi terutamanya di seluruh negeri di Malaysia,
seperti roti canai di kedai-kedai makan atau warung-warung sekitar termasuklah
dalam kawasan universiti. Secara keseluruhan dapat disimpulkan bahawa, makanan
Mamak tidak asing lagi dengan masyarakat di Malaysia kini. Malah setiap kaum
dapat menikmati makanan kaum Mamak ini, dan ramai yang berpendapat bahawa
makanan ini memenuhi citarasa mereka terutama penggemar makanan Mamak.
2.0 PENGENALAN
Makanan merupakan sumber utama untuk meneruskan kehidupan manusia.
Namun, ia juga memainkan peranan yang penting untuk menyatu padukan masyarakat
yang berbilang kaum seperti di negara Malaysia. Malaysia merupakan sebuah
negara yang mempunyai penduduk ataupun rakyat yang berbeza bangsa dan suku
kaum. Suku kaum ini termasuklah tiga suku yang terbesar seperti Melayu, Cina
dan India, dan seterusnya diikuti oleh suku minor yang lain. Setiap kaum mempunyai
keistimewaan dan perbezaan daripada segi adat dan budaya malah daripada segi
makanan. Jika dilihat dengan lebih mendalam, adat dan budaya juga mempengaruhi
dalam kepelbagaian jenis makanan setiap kaum. Perkara ini menunjukkan bahawa
terdapat perbezaan daripada segi penyediaan dan bentuk serta jenis-jenis
makanan mengikut budaya masing-masing. Justeru, kajian ini merupakan sebuah kajian
yang berunsurkan budaya yang terkandung dalam setiap makanan tradisional dan
bukan tradisional suku kaum India Muslim serta mengenal pasti peranannya terhadap
perpaduan rakyat di Malaysia termasuklah di dalam USM Pulau Pinang.
Agama dan kebudayaan India berperanan besar dalam perkembangan
seni kulinari mereka. Walau bagaimanapun, interaksi antara budaya dengan kawasan
lain seperti Timur Tengah, Asia Tengah, dan Laut Tengah menjadikan masakan
India sebagai percampuran unik daripada segi kepelbagaian masakan Asia. Maka,
perkara ini juga berlaku di Malaysia kerana pelbagai makanan tradisional atau tidak
tradisional kaum India Muslim telah dimasukkan unsur-unsur kaum lain dalam
proses menghidangkan makanan mereka. Hal ini juga boleh menunjukkan makanan kaum
India Muslim dapat memperlihatkan ciri-ciri Satu Malaysia kerana ianya bukan sahaja
mempunyai unsur-unsur kegemaran kaum lain, tetapi ia juga digemari oleh seluruh
warga Malaysia. Seperti dalam kajian yang telah dijalankan, kami telah memilih
untuk mengkaji makanan yang digemari oleh masyarakat setempat iaitu lebih
dikenali dengan makanan India Muslim “Mamak” di Subaidah Bistro USM Pulau
Pinang.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
1. Pengenalan
kepada makanan Mamak, serta mengenal pasti beberapa jenis makanan yang
dihasilkan untuk membezakan kaum India Muslim (Mamak) dengan kaum lain di Pulau
Pinang.
2. Mengenal
pasti peranan makanan kaum India Muslim iaitu Mamak di Subaidah Bistro terhadap
pembentukan masyarakat majmuk, dan bagaimana makanan tersebut mampu menarik minat semua kaum serta menyatukan kaum terutama di USM Pulau Pinang.
3. Menilai
pandangan dan persepsi kaum-kaum lain terhadap makanan suku kaum India Mamak
daripada segi kekerapan untuk ke kedai makan Mamak, persepsi terhadap makanan
yang disediakan, kepelbagaian menu pilihan yang disediakan dan cara penyediaan
makanan.
4.0 DAPATAN KAJIAN DAN ANALISIS
4.1 Pengenalan
Kepada Mamak, Jenis-Jenis Makanan Dan Perbezaan Dengan
Makanan Kaum Lain.
4.1.1 Pengenalan
Kepada Mamak
Perkataan Mamak mempunyai pelbagai
maksud berdasarkan bangsa, budaya, amalan dan lokasi geografi. Perkataan Mamak
yang digunakan pada situasi berbeza memberi maksud yang berlainan. Menurut
sejarah Malaysia, kedatangan India Muslim dari selatan India bermula pada kurun
ke-10. Mereka orang pertama yang datang ke gugusan kepulauan Melayu di Samudera
yang kini dikenali sebagai Aceh yang terletak di Pulau Sumatera, Indonesia.
Mereka kemudiannya berhijrah ke Tanah Melayu untuk berdagang dan ada juga yang
menetap di sini menjadi penduduk tetap.
Penduduk tempatan
menggunakan perkataan Mamak bagi membezakan India Muslim dan India bukan Islam.
Apabila perkataan Mamak disebut, secara automatik masyarakat mengetahui bahawa
ianya merujuk kepada India yang beragama Islam. Selain itu, perkataan Mamak
juga digunakan bagi menunjukkan status India Muslim yang berkahwin dengan orang
Melayu. Perkataan ini juga digunakan oleh masyarakat tempatan apabila merujuk
kepada anak pasangan India Muslim dan Melayu.
Perkataan Mamak juga
menjadi jenama perniagaan yang dikenali. Hal ini dapat memberi alternatif baharu
dalam dunia perniagaan sama ada perniagaan kecil, sederhana mahupun besar
kepada negara. Keadaan ini juga secara tidak lansung dapat menjelaskan bahawa
perkataan Mamak bukan sekadar panggilan hormat bahkan ia menjadi istilah
perniagaan yang diketahui umum di dalam negara ini.
Pulau Pinang
mencatatkan sejarah yang unik bagi kedatangan komuniti India Muslim pada kurun
ke-18. Hal ini demikian kerana kedatangan mereka ke Tanah Melayu secara
beramai-ramai lebih awal berbanding British. Bandar Geogetown di Pulau Pinang
pernah menjadi tumpuan peniaga India Muslim bagi menjalankan aktiviti jual
beli.
Terdapat beberapa jenis
perniagaan yang dijalankan oleh penduduk India-Muslim di negara ini antaranya
seperti perniagaan makanan, perniagaan tekstil, perniagaan runcit dan lain-lain
lagi. Perniagaan berasaskan makanan
adalah yang paling pesat berkembang dan muncul di beberapa buah negeri di
Malaysia antaranya di Pulau Pinang, Kedah Melaka dan Kuala Lumpur.
Kemunculan mereka
bermula dengan lahirnya kedai mi goreng, rojak dan cendol yang dijual secara
bergerak kemudian berkembang kepada kedai roti canai dan akhirnya menjadi
restoran. Peniaga India Muslim juga turut menjual nasi dan lauk yang dikandar.
‘Kandar’ bermaksud mengangkat, mengalas, ataupun memikul barang-barang
menggunakan buluh, kayu ataupun galah yang diletakkan di atas bahu. Hal ini
menjadikan nama nasi dan lauk yang dikandar itu disebut Nasi kandar.
4.1.2 Antara
Jenis Makanan Mamak
Nasi
Kandar
Nasi Kandar adakah satu hidangan
utara Malaysia yang sangat terkenal dan berasal dari Pulau Pinang. Resepi Nasi
Kandar merupakan satu hidangan nasi kukus yang mempunyai rasa tawar atau
sedikit berperisa. Resepi Nasi Kandar biasanya disajikan dengan kepelbagaian
kari dan hidangan sampingan. Perkataan Nasi Kandar dinamakan sedemikian adalah
kerana pada zaman dahulu, seorang penjaja nasi menjinjing (mengandar) tiang
yang menggantung dua bekas nasi dan nama kandar telah didapat daripada keadaan
ini. Nama itu telah kekal sehingga hari ini dan ditulis dalam menu makanan bagi
kebanyakan restoran Tamil Islam atau "Mamak Malaysia" dan gerai
hidangan India Muslim.
Nasi untuk dijadikan
Nasi Kandar biasanya diletakkan dalam bekas kayu yang mempunyai kira-kira tiga
kaki tinggi dan memberikan ia satu bau tersendiri. Hidangan Nasi Kandar akan
dilengkapi oleh daging seperti ayam goreng, limpa kari, daging lembu, telur
ikan, udang atau sotong goreng. Hidangan sayur itu biasanya adalah seperti
terung, bendi atau peria. Mengikut tradisi, Resepi Nasi Kandar selalu
dihidangkan bersama hidangan sampingannya dalam satu pinggan. Namun, mangkuk
melamina kecil adalah digunakan untuk hidangan sampingan. Campuran sos kari
yang istimewa sentiasa akan dicurahkan terus pada nasi. Pada mulanya pengaruh
masakan mereka ini tertumpu di utara Semenanjung sahaja: Alor Setar, Kangar,
Sungai Petani dan Penang. Lama kelamaan populariti Nasi Kandar ini menular
keseluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.
Kini terdapat lebih
daripada 500 kedai Nasi Kandar di seluruh Pulau Pinang. Antaranya ialah Nasi
Kandar Kapitan, Nasi Kandar Kayu, Nasi Kandar Khaleel, Nasi Kandar Kassim
Mustafa, Nasi Kandar Dawood, Nasi Kandar Beratur dan Nasi Kandar Ramzan dan
lain-lain lagi.
Roti
Canai
Roti canai
merupakan makanan kegemaran penduduk Malaysia dan seluruh dunia. Nama
roti canai berasal dari kawasan Chennai
di India. Makanan ini turut dikenali sebagai roti prata. Roti Canai
adalah makanan tradisional kaum India di Malaysia. Namun begitu, roti
canai biasanya dijual di restoran mamak. Makanan ini kini sangat disukai bukan
sahaja kaum India tetapi seluruh rakyat Malaysia. Hal ini secara tidak langsung berjaya meletakkan tarafnya
setanding dengan nasi lemak yang turut diminati oleh sebilangan besar rakyat
Malaysia.
Roti canai merupakan sejenis roti nipis yang diperbuat daripada
tepung. Pembuat roti canai kini telah melakukan inovasi pada ramuan roti
tersebut sehingga muncul pelbagai jenis roti antaranya ialah roti telor, roti
tisu, roti sardin, roti bawang, roti pisang, roti boom dan lain-lain. Roti
canai biasa disaji bersama dengan sambal cili, sambal ikan bilis, kari ikan
atau kari ayam. Kebiasaanya, pelajar universiti juga amat gemarkan roti canai
sebagai sarapan pagi sebelum memulakan kuliah atau selepas kuliah pagi.
Capati
Capati adalah
sejenis makanan yang digemari dan turut menjadi juadah sarapan pagi yang paling
digemari oleh semua masyarakat. Capati mempunyai sedikit persamaan dengan roti
canai dimana ramuan yang digunakan untuk menghasikannya adalah hampir sama
tetapi cara memasak adalah berbeza. Hal ini demikian kerana, capati dimasak
melaui kaedah pembakaran. Capati dihasilkan daripada tepung yang diuli menjadi
doh kemudian ditempa seperti lempeng serta kemudiannya dibakar tanpa
menggunakan minyak. Capati yang diolah daripada gandum mempunyai banyak khasiat dan makanan ini sesuai
untuk masyarakat yang mempunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi kerana
kandungan gula dan lemak adalah rendah. Roti ini sedap dimakan
bersama kuah dal, kari dan juga sambal bilis.
Keunikan
roti canai dan capati kini terserlah kerana tidak lagi menjadi menu sarapan
pagi sahaja, tetapi telah menjadi menu hidangan utama di restoran mamak dan
mendapat permintaan tanpa mengira waktu. Kini makanan ini telah mendapat tempat
di hati rakyat Malaysia seterusnya dapat memupuk perpaduan di negara ini melalui
penerimaan makanan kaum lain sebagai makanan harian. Semua lapisan masyarakat
berkongsi menu makanan yang sama tanpa mengira status, agama dan juga budaya.
4.2
Peranan Makanan Kaum India Muslim Dalam Menyatukan Kaum Di Malaysia.
Makanan memainkan peranan penting
sebagai jambatan untuk mengeratkan hubungan antara seseorang individu dengan
individu yang lain. Hal ini demikian kerana rakyat Malaysia dapat menikmati
makanan etnik lain secara mudah dan cepat. Rakyat Malaysia tidak perlu bersusah
payah untuk mencari dan menikmati makanan etnik lain kerana terdapat banyak
restoran dibuka yang berbeza dari segi budaya, cara masakan dan sebagainya.
Sehubungan dengan itu, makanan kaum India Muslim atau dikenali sebagai makanan
Mamak merupakan salah satu makanan yang paling digemari oleh rakyat Malaysia
dan di USM Pulau Pinang, Subaidah Bistro juga merupakan salah satu restoran
yang sangat popular dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi, malah para
pensyarah dan kakitangan USM juga sering kali memilih Subaidah Bistro sebagai
tempat untuk menjamu selera kerana kepelbagaian makanan yang disediakan setiap
hari.
Kebanyakan rakyat
Malaysia gemar mengunjungi restoran kaum India atau Mamak tanpa mengira
kelainan agama, bangsa, umur, jantina, dan sebagainya. Secara tersiratnya,
situasi ini telah membantu pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia. Individu
yang berasal daripada kaum yang berlainan dapat menikmati makanan di kedai
Mamak bersama-sama. Situasi ini secara tidak langsung telah menunjukkan kedai
Mamak merupakan sebuah lokasi yang dapat menyatupadukan rakyat. Seterusnya, antara
dapatan kajian yang didapati melalui kaedah pemerhatian adalah ramai individu
yang terdiri daripada pelbagai kaum gemar mengunjungi kedai Mamak adalah untuk
menonton siaran televisyen terutamanya pada hari perlawanan bola sepak,
badminton dan sebagainya. Pada hari tersebut, para peminat yang terdiri
daripada pelbagai kaum akan mengunjungi kedai Mamak untuk menonton perlawanan
secara siaran langsung. Hal ini membolehkan kedai mamak memainkan peranan utama
sebagai platform untuk menjalinkan hubungan antara satu sama lain.
Kedai Mamak digemari
oleh masyarakat Malaysia juga kerana makanannya mempunyai unsur-unsur yang
dapat menunjukkan identiti masyarakat majmuk. Kedai mamak di Malaysia telah
banyak dipengaruhi oleh budaya masyakat yang berbilang kaum. Hal ini demikian
kerana masyarakat Malaysia mempunyai cita rasa yang berbeza daripada segi
agama, budaya dan bangsa. Walau bagaimanapun, makanan yang dihidangkan di kedai
Mamak kini dapat memenuhi permintaan setiap individu. Makanan di kedai Mamak
bukan sahaja menghidangkan makanan kaum India Muslim tetapi juga turut menghidangkan
makanan yang biasa dihidangkan oleh etnik yang lain sebagai contoh, nasi lemak
dan char kuay teow dan makanan ala-ala barat. Hal ini menyebabkan kedai Mamak
di Malaysia merupakan salah satu tempat yang paling digemari oleh rakyat
Malaysia. Sehubungan dengan itu, antara faktor yang menarik minat rakyat
Malaysia untuk mengunjungi kedai Mamak adalah kerana pilihan makanan yang
banyak dan tidak didominasikan oleh sebuah kaum sahaja. Hal ini dapat memberi
peluang untuk mereka mencuba dan menikmati makanan kaum lain di sebuah restoran
sahaja. Sebagai contoh, di Subaidah Bistro, terdapat dua mempunyai bangunan dua
tingkat. Bangunan bawah adalah untuk masakan panas, nasi kandar serta pelbagai
jenis roti seperti roti canai, tosai dan sebagainya, manakala bangunan atas
pula menyediakan makanan ala-ala barat untuk mempelbagaikan menu di bistro
tersebut seperti chicken chop dan
lain-lain.
Kedua-dua gambar di atas merupakan
menu di sebuah kedai Mamak, ia telah menunjukkan pilihan makanan yang mempunyai
pelbagai unsur satu Malaysia. Sebagai contoh, nasi lemak merupakan makanan
tradisional kaum Melayu, tosai merupakan makanan tradisional kaum India dan
char koay teow merupakan makanan tradisional kaum Cina. Hal ini menunjukkan
ketiga-tiga kaum yang terbesar di Malaysia dapat hidup secara bersatu padu dan
harmoni.
Tambahan pula, keistimewaan makanan
Mamak yang dapat memenuhi cita rasa yang berbeza dalam kalangan rakyat Malaysia
juga telah banyak membantu dalam pembentukan perpaduan negara. Sebagai contoh,
seorang individu yang berkaum India ingin menjemput sahabatnya yang berkaum
Cina pergi ke restoran India, sahabatnya berkemungkinan akan menolak
jemputannya kerana dia risau diri sendirinya tidak boleh memakan makanan yang
terlalu pedas. Namun, jika individu tersebut menjemput sahabatnya ke sebuah
kedai Mamak, sahabatnya akan berasa lebih selesa untuk berbuat demikian. Hal
ini adalah kerana kedai Mamak mempunyai lebih banyak pilihan yang dapat
memenuhi pelbagai cita rasa rakyat Malaysia.
4.3
Persepsi Kaum Lain Terhadap Masakan
Mamak
4.3.1 Contoh Borang Soal Selidik Yang
Digunakan Dan Rajah Hasil Kajian
BORANG SOAL SELIDIK
A)
CIRI-CIRI
RESPONDEN
WARGANEGARA:
BANGSA:
UMUR:
B) SOALAN SUBJEKTIF
I) ADAKAH ANDA KERAP
MEMAKAN MAKANAN BUATAN MAMAK?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
II)APAKAH PERSEPSI
ANDA MENGENAI MAKANAN MAMAK ?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
III)ADAKAH MAKANAN
TRADISIONAL INDIA MUSLIM MEMPENGARUHI KEHIDUPAN SEHARIAN ANDA?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
IV) APAKAH JENIS
MAKANAN INDIA MUSLIM YANG MENJADI
KEGEMARAN ANDA?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
V)ADAKAH LAYANAN YANG
DIBERIKAN OLEH RESTORAN MAMAK
KEPADA PELANGGAN SAMA DENGAN LAYANAN DARIPADA
RESTORAN TEMPATAN YANG LAIN?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.3.2 Rajah Hasil Kajian
4.3.3 Rumusan Borang Soal Selidik
Taburan Jadual 1 di atas, menunjukan
kekerapan pengambilan makanan tradisi kaum India dalam seminggu. Taburan ini
menunjukan bahawa jumlah responden tertinggi ialah tiga hingga lima kali
seminggu dalam pengambilan makanan kaum India Mamak. Justeru, untuk kekerapan
sekali hingga dua pula menunjukan hanya tiga responden sahaja. Responden yang
mengakui amat kerap menjadikan makanan tradisi kaum India Muslim sebagai menu
pilihan mereka pula ialah enam responden.
Berdasarkan Rajah 1 di atas, dapat
dilihat roti canai menjadi pilihan tertinggi dalam kaji selidik ini. Roti canai
menjadi pilihan 13 orang daripada 30 orang responden. Tosai pula mencatatkan
enam pilihan berbanding Nasi Beriyani hanya empat responden yang memilih
makanan tradisi India tersebut. Hanya tiga responden memilih chaki diikuti putu
mayam dan muruku yang menjadi pilihan dua responden setiap satu.
Pengkaji membuat perbincangan
berdasarkan kepada borang kaji selidik yang telah diproses, iaitu bahagian A
dan B. Bahagian A merupakan latar belakang responden seperti jantina, bangsa,
tempat tinggal, umur dan pekerjaan. Bahagian B pula merupakan soalan yang
berkaitan dengan kaji selidik. Soalan ini ditanya untuk mengukuhkan objektif
kajian dimana makanan tradisi kaum boleh membentuk perpaduan bangsa. Selain
itu, tujuan lain kajian ini adalah untuk melihat persepsi makanan tradisi kaum
India Muslim kepada masyarakat lain. Ada dalam kalangan responden yang kurang
mengambil makanan India Muslim disebabkan kandungan makanan tersebut boleh
mendatangkan penyakit obesiti jika diambil berlebihan namun pandangan ini tidak
menggangu perpaduan yang terjalin dalam masyarakat kita di Malaysia. Hal ini
berlaku disebabkan sesetengah orang sahaja dan bukan majoriti yang berprasangka
buruk tentang makanan India Muslim, pandangan yang positif ini harus dijadikan
tauladan kerana responden bukan menolak makanan India Muslim namun beliau mengurangkan
pengambilan makanan India jika dibandingkan dengan masakan tradisi kaum yang
lain.
Hasil kajian menunjukkan tidak kira
latar belakang mereka siapa dan dari mana asal mereka, responden memberi respon
yang baik untuk setiap makanan tradisi kaum India Muslim. Hal ini menunjukkan
bahawa masyarakat di Pulau Pinang ini mempunyai pengetahuan tentang makanan
tradisi kaum lain. Selain itu, dalam kehidupan harian, kita dapat melihat
makanan tradisi sesuatu kaum ini bukan hanya boleh dimasak oleh kaum sendiri
sahaja tetapi oleh bangsa lain juga. Sebagai contoh, nasi lemak juga dimasak
dan disediakan oleh orang India Muslim dan roti canai juga dibuat oleh orang
Melayu dalam perniagaan warung mereka.
Berdasarkan kaji selidik yang
dijalankan, pola pengambilan responden terhadap makanan tradisi kaum India Muslim
amat kerap iaitu di antara tiga hingga lima kali seminggu. Hal ini memberi
respon positif bahawa masyarakat di Pulau Pinang ini boleh menerima makanan
tradisi kaum India Muslim. Di samping itu, ramai yang mengakui yang pengambilan
makanan tradisi kaum India Muslim juga mempengaruhi hidup mereka. Hal ini
bermakna, apabila mereka menyukai sesuatu makanan tradisi kaum India Muslim, mereka
akan berusaha untuk mempelajari atau mengetahui cara penyediaannya.
Hasil daripada kaji selidik yang
dijalankan juga, boleh dilihat yang pengambilan makanan tradisi kaum lain amat
mempengaruhi perpaduan antara masyarakat di sini. Hampir semua responden (80%)
bersetuju bahawa perpaduan boleh terbentuk melalui pengambilan makanan tradisi
kaum India. Mereka memberi pandangan bahawa makanan tradisi kaum India Muslim amatlah
penting didalam kehidupan sesuatu kaum. Selain itu, amalan penyediaan dan
memasarkan makanan tradisi ini perlu dikekalkan agar tidak dilupakan oleh
generasi sekarang dan generasi akan datang. Tambahan lagi, antara pandangan
lain pula, makanan tradisi sememangnya dapat diterima oleh semua golongan
masyarakat. Hal ini disebabkan penyediaan makanan tradisi kaum agak mudah dan
ringkas sahaja.
Berdasarkan kajian, roti canai
menjadi pilihan 13 orang daripada 30 orang responden. Tosai pula mencatatkan 6
orang responden, manakala nasi beriyani hanya 4 orang responden yang memilih
makanan tradisi tersebut. Hanya 3 orang responden memilih muruku diikuti putu
mayam dan chakli yang menjadi pilihan 2 orang responden setiap satu. Hal ini
menunjukkan bahawa responden tidak memilih makanan untuk dimakan dan mereka
mengenali makanan yang dipilih dengan baik.
Berdasarkan kajian dapat dilihat
bahawa majoriti pelanggan yang berkunjung ke kedai mamak sangat berpuas hati
terhadap layanan dan proses hidangan makanan yang sangat memuaskan hati
pelanggan berbanding dengan kurang berpuas hati hanya 3 orang daripada 30 orang
responden.
5.0 KESIMPULAN
Dalam
negara Malaysia, terdapat pelbagai jenis makanan yang melambangkan setiap kaum
yang berada di negara ini. Makanan-makanan ini dahulunya hanya disajikan semasa
mengadakan upacara tradisional seperti perayaan mahupun upacara istiadat setiap
kaum. Namun dengan pembangunan dan sikap terbuka masyarakat Malaysia,
makanan-makanan ini dapat dinikmati bukan sahaja oleh satu kaum tetapi boleh
disajikan kepada kaum-kaum yang lain di kedai-kedai makan sekitar Malaysia
termasuklah dalam kawasan universiti seperti di Universiti Sains Malaysia,
Pulau Pinang.
Jelaslah bahawa, rakyat di negara ini dapat mengeratkan lagi tali persaudaraan dan tidak lagi menimbulkan isu perkauman agar dapat hidup dengan aman serta harmoni bagi menjayakan kempen 1 Malaysia, maka jelaslah bahawa makanan yang berbeza daripada kaum yang berbeza dapat mengeratkan hubungan etnik dan perkauman di sesuatu negara, termasuklah negara Malaysia. Selain daripada dapat berkongsi rasa, kita juga dapat bertukar-tukar selera mengikut kepelbagaian kaum di Malaysia ini. Sikap yang diamalkan oleh masyarakat ini dengan kata lain telah merapatkan jurang perkauman di antara satu sama lain dengan satu tujuan iaitu mewujudkan masyarakat majmuk yang harmoni serta menghormati cara hidup dan pemakanan sesuatu kaum. Tetapi kini coraknya telah berubah dan wujudlah permbentukan masyarakat majmuk termasuklah dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi universiti.
Seterusnya, kajian ini turut mengenal pasti interaksi antara satu etnik dengan etnik yang lain melalui makanan entik dan kajian ini juga mengkaji tahap kefahaman masyarakat terhadap makanan kaum lain. Secara ringkasnya, perpaduan amat memberikan manfaat dalam kehidupan harian kerana kepelbagaian etnik merupakan pelengkap kepada keharmonian dan kebahagiaan yang dinikmati bersama sesuai dengan penonjolan imej negeri Pulau Pinang yang terkenal dengan masyarakat “India Muslim” dan “Nasi Kandar”.
Jelaslah bahawa, rakyat di negara ini dapat mengeratkan lagi tali persaudaraan dan tidak lagi menimbulkan isu perkauman agar dapat hidup dengan aman serta harmoni bagi menjayakan kempen 1 Malaysia, maka jelaslah bahawa makanan yang berbeza daripada kaum yang berbeza dapat mengeratkan hubungan etnik dan perkauman di sesuatu negara, termasuklah negara Malaysia. Selain daripada dapat berkongsi rasa, kita juga dapat bertukar-tukar selera mengikut kepelbagaian kaum di Malaysia ini. Sikap yang diamalkan oleh masyarakat ini dengan kata lain telah merapatkan jurang perkauman di antara satu sama lain dengan satu tujuan iaitu mewujudkan masyarakat majmuk yang harmoni serta menghormati cara hidup dan pemakanan sesuatu kaum. Tetapi kini coraknya telah berubah dan wujudlah permbentukan masyarakat majmuk termasuklah dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi universiti.
Seterusnya, kajian ini turut mengenal pasti interaksi antara satu etnik dengan etnik yang lain melalui makanan entik dan kajian ini juga mengkaji tahap kefahaman masyarakat terhadap makanan kaum lain. Secara ringkasnya, perpaduan amat memberikan manfaat dalam kehidupan harian kerana kepelbagaian etnik merupakan pelengkap kepada keharmonian dan kebahagiaan yang dinikmati bersama sesuai dengan penonjolan imej negeri Pulau Pinang yang terkenal dengan masyarakat “India Muslim” dan “Nasi Kandar”.
6.0 BIBLIOGRAFI
RUJUKAN
ILMIAH
Audrey Lim (2001). The Mamak Phenomenon,Things
Asian, Experience Asia Though
The Eyes Of Traveller. 26th sept 2001.
Berita
Kampus USM, (28 December 2012). Peniaga nasi kandar tradisional masih
wujud.
wujud.
Chandra Muzaffar ( 1989).
Challenges and Choices in Malaysian Politics And Society.
Penang: Aliran.
Muhammad Faisal Sharbudin & Zamri Mohamad (2008). Rahsia Bisnes
Mamak. Kuala
Lumpur
: PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.
RUJUKAN LAMAN SESAWANG
Wikipedia, diakses pada 20/5/2016 pada jam 12.30
a.m,
Blog “Tomato Mamak” dicapai pada 20/5/2016
pada jam 12.44 a.m,
LAMPIRAN
** capaian ke Google Drive, format PDF :)
https://drive.google.com/open?id=0B8rBsaB5hLWXR1Uxb0ZMVFlIWUU
Boleh emailkan kepada saya (email tertera) jika anda inginkan file yang berbentuk PDF, serta jika terdapat sebarang penambah baikkan ke dalam penulisan ini. Terima Kasih,
ReplyDeleteLove, Ninie.